Välkommen till Karlskrona Jiujitsuklubb Kihon!

Föreningen grundades 2014 och erbjuder jiujitsuträning för barn och vuxna. Vi tränar jiujitsu enligt Durewallsystemet och klubben är ansluten till Svenska Jiujitsuförbundet.

Jiujitsu (med flera olika stavningssätt) är japanska för mjuk teknik.
Mjuk teknik innebär att man med mindre kraft övervinner större kraft. Exempelvis genom att vara “följsam” eller “ge vika för att vinna”, alternativt gå runt angriparens kraft

Kihon är japanska för grunder. För att bli bra på något så måste man ha en bra grund. Vi lägger mycket tid på en bra och bred grund så att man sen kan utveckla sig och bli duktigt på jiujitsu.

Vår logga har likt den japanska flaggan solen i bakgrunden. Dom japanska tecknen betyder just Jiujitsu, mjuk teknik.

Durewallsystemets jiujitsu är ett effektivt, realistiskt och humant självförsvar som håller sig inom både etiskt, medicinskt och juridiskt försvarbara gränser.
Huvudprincipen är “att med minsta möjliga kraft, nå största möjliga effekt, utan att förorsaka smärta eller skada”.

Klubben håller till på Saltö och delar lokal med Aikidoklubben och Judoklubben i Karlskrona.
Målet är att ibland kunna erbjuda gemensamma träningar tillsammans med dessa två klubbar.

Klubben kommer också att arrangera samåkning till andra SJF-klubbar samt anordna egna läger i Karlskrona med inbjudna instruktörer.

Hos oss lär du dig bland annat blockeringar, grepp, fällningar, kast och fallteknik. Du får lära dig försvar mot angreppsformer såsom fasthållningar, strypgrepp, slag och sparkar, i olika situationer och miljöer.
Vi tränar även försvar mot vapen och tillhyggen och lär oss att hantera konfliktsituationer på ett bra sätt. Utöver att försvara oss själva kan vi också applicera våra kunskaper för att skydda andra människor i olika situationer.

Att träna jiujitsu är något som inte kräver några speciella förutsättningar av dig som medlem. Alla kan träna, kille som tjej, ung som gammal och stor som liten. Vår träning är utformad på ett sätt som gör att den passar de flesta och du behöver inte vara vältränad för att börja hos oss.

Systemet är utvecklat för att tillämpas i verkligheten, och är anpassat efter svensk lag. Lagens ord, att inte använda mer våld än nödvändigt, är något som automatiskt ingår genom våra etiska och medicinska regler samt våra principer.